In 2016 zijn we gestart met het bieden van pedagogische hulpverlening middels honden.
Een werkveld wat een enorme groei doormaakt, en momenteel bieden we dan ook aan vele kinderen ondersteuning middels honden.

Fysieke doelen

  • Bewegen in een prikkelarme omgeving;
  • Lichamelijke ontspanning door beweging;
  • Het opbouwen van lichamelijke conditie in een veilige setting;
  • Het verbeteren van de motoriek, versterken van balans/evenwicht.

Sociale doelendoelen-buro-hond-2

  • Interactie met dieren, in eerste instantie contact leren maken met een dier, daarna verder uitbouwen richting begeleiders en/of ouders (oogcontact, lichamelijk contact, verbaal contact);
  • Het verminderen van eenzaamheid; Sociale contacten en sociale vaardigheden opbouwen en onderhouden;
  • Emotie-regulatie; het vinden en bieden van handvatten;
  • Het verbeteren van communicatieve vaardigheden;
  • Vergroten/verlengen van aandachtspannes.

 

Cognitieve doelendoelen-buro-hond-3

  • Ontspannen, rust in je hoofd krijgen;
  • Het vergroten van de zelfredzaamheid;
  • Het aanleren van nieuwe vaardigheden;
  • Taalvaardigheden: zintuigverhalen;
  • Het aanleren om zelfstandig aan de slag te gaan en te werken, het verkrijgen van initiatief.

Psychologische doelen:

  • Het verminderen van angsten in onbekende situaties;
  • Het vergroten van leefwerelden.